بازاریابی چیست ؟

بازاریابی به عنوان فرایندی مدیریتی -اجتماعی تعریف می‌شود که بوسیلهٔ آن افراد و گروه‌ها از طریق تولید و مبادلهٔ کالا با یکدیگر، به امر تأمین نیازها و خواسته‌های خود اقدام می‌کنند. برای روشن شدن این تعریف باید بدواً اصطلاحات مهم نیاز، خواسته، تقاضا، کالا، مبادله، معامله و بازار را بررسی کرد.

در این مقاله با جملات کلیدی دانش بازاریابی که از زبان بزرگان صنایع دنیا گفته شده است آشنا میشویم :

    • بازاریاب مانند سرآشپز یک آشپزخانه‌ است… کسی که عناصر را در هم می‌آمیزد.
      بارتلز(۱۹۶۳)
    • ما تنها دو منبع از مزیت‌های رقابتی در اختیار داریم: توانایی یادگیری بیش‌تر درمورد مشتریان خود سریع‌تر از رقبا؛ توانایی تبدیل آن دانش به عمل سریعتر از رقبا.
      جک ولچ، مدیرعامل سابق جنرال الکتریک(GE)
    • ما از «اقتصاد توجه ( فشار) » به اقتصاد جذب ( کشش) و به«اقتصاد مشارکت(اشتراک)» حرکت کرده‌ایم.
      رابرتس(۲۰۱۰)
    • دشوارتر از پارو زدن خلاف جهت رود کار دیگری نیست.
      (اوهما ، ۱۹۹۹)
    • بازاریابان دیجیتال باید طرح کسب و کاری تهیه کنند تا افرادی که کنترل بودجه‌ها را در دست دارند متقاعد شوند لازم است طرح‌های دیجیتال خود را پیاده‌سازی کنند. در غیر این صورت تغییر به اندازه‌ی کافی سریع نخواهد بود و احتمالاً با تغییر جهت مصرف کنندگان یا مشتریان تجاری به بسترهای جدید اثربخشی فعالیت بازاریابی کاهش می‌یابد؛ ما “به خطر از دست دادن قایق تن می‌دهیم”.
      مایک بری (Berry & Chaffey)
    • فرایندهایی که شرکت‌ها برای رسیدگی به بازخورد مشتری دارند اغلب ضعیف و گسسته هستند و مورد پشتیبانی سیستمی قرار ندارند. امروزه، شبکه‌های اجتماعی منبع قدرت‌مندتری از بازخوردها را هم برای مشتریان و هم تأمین کنندگان در اختیار می‌گذارند، اما معمولاً مشتریان در رسیدگی به آن‌ها بهتر از تأمین کنندگان عمل می‌کنند!
      استون (۲۰۱۲)
    • وب جهانی کاملاً متفاوت است. به جای مزاحمت یک سویه، بازاریابی وب به ارائه‌ی محتوای سودمند دقیقاً در لحظه‌ای که خریدار به آن نیاز دارد می‌پردازد. آن‌چه بازدیدکنندگان واقعاً می‌خواهند محتوایی است که در وهله‌ی اول مسائل و مشکلات پیش روی آن‌ها را توضیح دهد و سپس جزئیاتی را درخصوص نحوه‌ی حل این مشکلات مطرح نماید.
      میرمن- اسکات

(بازدید کل ۷۳۴ , ۱ بازدید امروز)