فرآیند آنالیز کسب و کار آنلاین شامل توجه به المان های زیر است:

آنالیز کسب و کار آنلاین-آنالیز کسب و کار آنلاین-آنالیز کسب و کار آنلاین-آنالیز کسب و کار آنلاین-آنالیز کسب و کار آنلاین-آنالیز کسب و کار آنلاین

الف) آنالیز سایت

یک برنامه ریزی معمولی خوب که امروز اجرا شود بهتر از یک برنامه ریزی عالی است که فردا پیاده سازی شود (جرج پیتن)

یک تمپلیت و قالب ساده و از پیش آماده به همراه لوگو،توضیح مختصری از کسب وکار با شماره تلفن و آدرس و چند عکس تبلیغاتی که احتمالاً قبلاً تهیه شده اند معمولا اولین سایتی است که خیلی از شرکت ها برای خود طراحی کرده اند.این عالی نیست اما خوب است ،ما وارد دنیای وب شده ایم.

از اینکه وب سایت تان سرشار از اطلاعات نیست و تقریبا شبیه هیچ کدام از وب سایت های مطرح نیست نا امید نشوید.این قدم اول و ورژن یک وب سایت شماست معمولا یک وب سایت پویا و درآمد زا در ۹ سال اول بین سه تا پنج بار تغییرات اساسی کرده اند زیرا کسب و کار ها در حال تغییر و پویایی هستند.
دنیای تکنولوژی وب و در پی آن امکانات طراحی سایت در حال توسعه و تغییر است.
به همین خاطر است که میگویند “وب سایتی که در حال توسعه مداوم نباشد مرده است”
اما معمولا مالکان کسب و کارهای آنلاین به زودی از این ورژن گذر میکنند و تصمیم میگیرند که یک وب سایت اختصاصی طراحی کنند که

    • قابلیت دریافت ایمیل داشته باشد
    • دارای سیستم ارتباط با مشتری باشد
    • داری سیستم جامع تولید محتوا به منظور ورود به بازاریابی محتوا و بازاریابی ربایشی باشد
    • دارای پنل قرار ملاقات ،انتقادات و پیشنهادات باشد
    • امکان پیاده سازی تخفیف و و مشوق های خرید برای مشتریان و باشگاه مشتریان در آن وجود داشته باشد
    • بتواند تراکنش ها را به طور آنلاین انجام دهد و شاید حتی مجهز به باشگاه مشتریان باشد

ب)نیاز سنجی امکانات سایت با توجه به نوع فعالیت بازدید کنندگان

همانطور که در مقاله قیف فروش در بازاریابی محتوا ذکر کردیم ۷۵% از بازدید کنندگان به ئنبال جستجو برای حل مشکل و رفع نیاز هایشان هستند این به امر باعث میشود هنگام آنالیز و نیاز سنجی برای طراحی سایت به این نکات توجه ویژه داشته باشیم.

    • قواعد ابتدایی سئو را به درستی در سایت طراحی سایت لحاظ کرده باشیم
    • بتوانیم درباره خدمات و محصولات شرکت به راحتی اطلاعات تولید کنیم
    • به پرسشهای متداول آنها پاسخ دهیم
    • خدمات پس از فروش و گارانتی هایمان را ذکر کنیم
    • با توجه به آمار ۲۳% بازدید کنندگان صفحات وب که به دنبال مقایسه و انتخاب بین چند شرکت برای دریافت یک محصول هستند نیاز است
    • بتوانیم نظرات و پیشنهادات کاربران را در سایت ثبت کنیم و با توجه به آمار ۲% خریدارن نهایی باید امکاناتی را برای
      خرید آنلاین با درخواست خرید آنلاین فراهم کنیم
    • ساختار محتوا را به درستی لحاظ کنیم و بتوانیم عناوین ،کلمات کلیدی و توصیحات هر مقاله را به درستی تعریف کنیم
    • امکان ثبت قرار ملاقات داشته باشیم
    • بتوانیم رزومه و سوابقمان را در سایت درج کنیم
    • توجه به ابزاری که بازدید کنندگان با آن وب سایت ها را مرور میکنند
    • به شبکه های اجتماعی متصل شویم

با توجه به اینکه امروزه حدود ۳۰% از کاربران وب سایت ها را از طریق موبایل های هوشمند و تبلت ها بازدید میکنند و پیش بینی میشود این عدد به حدود ۷۰% هم برسد ضروری است در طراحی سایت قواعد ریسپانسیو و واکنش گرا بودن سایت به خوبی و با دقت بالایی اجام شود

۴ دام که پروژه های طراحی سایت را با شکست مواجه میکنند

هیچ شکی نیست که وب سایت ها نقطه مرکز شما در دیجیتال ماکتینگ هستند، برای اینکه متوجه جایگاه هر آن شوید خوب است نگاهی به مقاله استراتژی وب در دیجیتال مارکتینگ بیاندازید. اما سرو سامان دادن آن پیچیدگی ها نیز دارد،زیرا

نیازمند سرمایه گذاری هستند یعنی تولید و راه اندازی و مدیریت آن مستلزم صرف هزینه و زمان است
اتخاذ تکنولوژی درست طراحی سایت کار فنی و مهندسی است
استراتژی راهبردی در بازاریابی محتوا نیاز مند تجربه مناسب است
تولید محتوا ،چالشی پیش روی ماست
و اگر در مورد این مسائل نیاز سنجی درستی صورت نگیرد ممکن است وب سایت و کسب و کار دیجیتالی با شکست مواجه شود و هیچ گاه به بهره برداری و سودآوری نرسد مانند به سرنوشت بسیاری از وب سایت ها که تنها حضور یک شرکت و کسب و کار را در فضایی مجازی اعلام میکنند و سودآوری بیشتری ندارند دچار میشوند.

ما با برسی ۴ دام بزرگی که در پروژه طراحی سایت و راه اندازی یک دیجیتال مارکتینگ در پیش روی ما قرار دارد و اتخاذ راه حل های صحیح فرایند های طراحی و راه اندازی یک وب سایت سریع ،موثر ،کم هزینه و در نهایت سود آور خواهد شد.

۱-برنامه ریزی و نقشه راه

وقتی برای پیروزی برنامه ای نداریم حتما برای شکست برنامه ریزی کرده ایم.
این جمله گوته در همه جای زندگی کاربرد دارد. همانطور که هیچ ساختمانی بدون نقشه ساخته نمیشود هیچ وب سایتی هم بدون نقشه و برنامه ریزی به سر منزل مقصود نمی رسد.
برای اینکه بتوانیم به برنامه درستی برسیم ابتدا باید اهدافمان را به دقت مشخص کنیم و بدانیم دقیقا از وب سایت چه میخواهیم . این چیزی است که تنها شما می توانید به آن پاسخ دهید و تیم های مشاوره یا طراحی سایت تنها در این هدف گذاری به شما کمک کند و آن را تصحیح ،شفاف نماید.

۲-محتوا

ستون فقرات وب سایت است و وب سایت بدون محتوا مانند کالبد بدون روح است.
اما جالب است تقریبا تمامی مشتریانی که تا کنون برای طراحی سایت داشته ام اصلا به این موضوع فکر هم نکرده اند . درحالی که تمامی فعالیت های که در حوزه اینترنت انجام میشود برای ارئه محتواست.و کسب و کار دیجیتالی مبتنی بر بازاریابی محتوا است زیر این همان چیزی است که باعث میشود که موتور های جستجوگر به شما ارزش دهی کنند و بازدید کنندگان به شما اعتماد پیدا کنند . همچنین باید توجه داشته باشید این فرآیند باید به طور مداوم،مستمر و دقیق در طول دیجیتال مارکتینگ شما انجام شود.

۳-طراحی سایت

تصمیم گیری بسیار دشوار است هر کس سلیقه مخصوص به خود را دارد به ازاء تمام شرکا و مالکین یک کسب وکار و تمام اعضا ء خانواده و دوستانشان .و مطمئن باشید اگر اندکی هم دچار وسواس ، کمال گرایی افراطی باشیم مییتوانیم کمر پروژه را در این قسمت بشکنیم.

دوستی داشتم که حدود دو سال در رونمایی از یک یک وب سایت برای کسب و کار خودش بود . تمام مطالب سایت را آماده کرده بود و تمام فرآیند های طراحی سایت نیز پایان یافته بود.اما معتقد بود سایت زیبا نیست و اقدام به رونمایی از آن نمی کرد.

تا اینکه به او پیشنهاد دادم از وب سایت خیلی زشتش رونمایی کند و اگر اتفاق بدی افتاد من تمام هزینه های طراحی سایت و تولید محتوا را به او برمیگردانم(چون کاری استاندارد انجام شده بود ).قبول کرد و در ماه اول رونمایی حدود ۳۲ میلیون تومان دریافتی از وب سایتش داشت

جالب این جاست که بازدید کنندگان سایت خیلی به این موضوع توجه نمی کنند و آنها به دنبال اطلاعات مفید و کاربردی و خدمات مناسب هستند و برایشان مهم است که به سهولت به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. .

برای اینکه در این مرحله گرفتار نشویم خوب است طراحی سایت را به دو حوزه تقسیم کنیم
طراحی چیدمان ( layout )
طراحی بصری ( UI )
و به جای اعمال سلیقه اشخاص به این سوال پاسخ دهیم آیا مطالق اصول طراحی سایت پیش رفته ایم یا خیر؟

۴-برنامه نویسی و امکانات وب سایت

باید رویکردی شبیه به طراحی سایت اتخاذ شود امکانات وب سایت را به دو دسته تقسیم کنید

    • ضروری (essential)
    • توسعه ای (development)
      روی ضروریات تمرکز کنید و آن را به پایان برسانید
      بعد دوبار این سیکل را تکرار کنید . امکانات توسعه مرحله قبل را بررسی کنید و آنها را دوباره به ضروری و توسعه تقسیم بندی کنید.این تنها راه صحیح است که به شما کمک میکند هزینه هر مرحله از توسعه وب سایت را از خود سایت برداشت نمایید.
      اینها قواعدی است که به ما کمک میکند تا به صرف زمان و هزینه کمتری به موفقیت و خروجی بیشتری در دیجیتال مارکتینگ برسیم.

(بازدید کل ۷۰۰ , ۱ بازدید امروز)